PORADY DLA RODZICÓW

KIEDY DO LOGOPEDY?

Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś  z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.

DZIECKO ma:

6 – 7 miesiące

  • nie gaworzy
  • nie odwraca się w kierunku głosu

12 miesięcy

  • nie kojarzy pierwszych słów z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?)
  • nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa!
  • nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata.

2 lata

  • nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?”
  • nie używa zdań prostych
  • nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?”

3 lata

  • podczas mówienia wysuwa język między zęby
  • zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. (Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może być to objaw jąkania.)
  • nie mówi lub mówi bardzo mało.

4 lata

  • nawykowo mówi przez nos
  • zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda mówi fota, zamiast buda mówi puta.
  • zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź
  • zamiast k, g mówi t, d

5 lat

  • nie mówi zdaniami rozwiniętymi
  • nie mówi sz, ż, cz, dż
  • trudno je zrozumieć
  • nie zadaje pytań

6 lat

  • nie mówi głoski r(zamienia ją na j, lub wymawia gardłowo)
  • nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji lub wysłuchanej bajki
  • popełnia dużo błędów gramatycznych

Uwagi praktyczne:

  • Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
  • Karm piersią.
  • Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
  • Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
  • Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze…
  • Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
  • Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
  • Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
  • Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
  • Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
  • Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
  • Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.

Przykłady zabaw logopedycznych, które można wykonywać w trakcie codziennych zajęć:

  • robienie bąbelków w kubku przy pomocy rurki do napojów,
  • przenoszenie chrupek z miski do miski za pomocą rurki,
  • oblizywanie warg posmarowanych dżemem, miodem lub kremem czekoladowym,
  • picie gęstych napojów przez cieniutką rurkę,
  • przyklejenie do podniebienia opłatka lub kawałka wafla, które dziecko powinno odkleić językiem szeroko otwierając przy tym usta,
  • rozmawianie z dzieckiem o tym, co robiło na zajęciach logopedycznych; dzieci chętnie o tym opowiedzą przy okazji utrwalając zdobyte tam umiejętności,
  • w trakcie utrwalania wymowy głoski w mowie spontanicznej, możemy umówić się na sygnał, który wskaże dziecku, że „zapomniało się” i mówi „po staremu”, np. rodzic nie odpowiada na pytanie dziecka, jeśli ono mówi niepoprawnie. UWAGA: tę metodę można stosować wówczas, gdy dziecko dobrze opanowało już wymowę danej głoski i uczy się używania jej w codziennych sytuacjach (czyli kształtuje nawyki używania głoski na co dzień),
  • przygotowanie pomocy do ćwiczeń razem z dzieckiem lub wykorzystanie gier i zabawek, które już są w domu,
  • wykonanie gry planszowej, w której będą wykorzystane słowa, zwroty lub zdania do utrwalenia. Może to też być „Memo” czy „Piotruś” z obrazkami, których nazwy zawierają ćwiczone głoski.
  • rysowanie obrazków, które dzieci muszą pokolorować lub dokończyć wymawiając przy tym trudne słowa (w trakcie rysowania prowadzimy dialog z dzieckiem w taki sposób, aby w odpowiedziach musiało użyć „trudnych” słów z ćwiczonymi głoskami),
  • w zabawie z dzieckiem wykorzystaj „trudne” wierszyki lub zabawy paluszkowe.