Tym razem czas poświęciliśmy na zabawy związane z darami jesieni z parku i lasu. Celem zajęć było zachęcenie dzieci do obserwacji środowiska przyrodniczego. „Jesienne liście” – klasyfikacja materiału przyrodniczego. Dzieci miały za zadanie posegregować liście, które pomieszał jesienny wiatr (nazywanie drzew, z których pochodzą, określanie kształtów, barwy i wielkości).
Z posegregowanych liści układały własną kompozycję jesienną – kolorowe zwierzęta. Przedszkolaki dopasowywały ilustracje drzew (kasztanowiec, dąb itd.) do odpowiednich liści i ich owoców (kasztany, żołędzie itd.). Szczególną uwagę zwróciliśmy na jesienny koloryt. Dzieci dostrzegały zachodzące zmiany w kolorze jesiennych liści. Nazywaliśmy dary jesieni: żołędzie, kasztany, szyszki, jarzębinę, noski klonu. Rozpoznawaliśmy je poprzez dotyk, a następnie przeliczaliśmy. Przedszkolaki rozmawiały o zaobserwowanej zmianie pogody: chłodniejsze poranki i wieczory, opadające liście, padający deszcz, wiatr. Dzieci zapoznały się z podziałem grzybów na jadalne i trujące. Przedszkolaki opisywały wygląd muchomora i borowika szlachetnego. Została utrwalona wiedza na temat grzybów. Nauczyliśmy się wiersza
„Idzie lasem Pani Jesień”.
Idzie lasem Pani Jesień
i maluje liście w lesie.
Te są żółte, te czerwone,
a te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe
lecą dzieciom wprost na głowę.
Podczas tygodnia o jesieni przedszkolaki nauczyły się również piosenki „Kolorowe listki”.