Niektóre słowa wkraczają do naszego języka znienacka. Stało się tak ze słowem “essa”, które w 2022 roku zostało wybrane młodzieżowym słowem roku. “Essa” posiada wiele znaczeń, każde z nich ma jednak wydźwięk pozytywny. I to jedno małe słowo stało się inspiracją do stworzenia ogólnopolskiego projektu edukacyjnego. My, nauczyciele, chcemy, aby nasze przedmioty miały essę, by były dla uczniów łatwe, inspirujące, zachęcające do wyprawy w poszukiwaniu wiedzy i umiejętności.
Celem projektu “Polak ma essę” jest utrwalenie zdobytej wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności poprzez zabawę i integrację uczniów, rozwijanie ich twórczej aktywności i kreatywności, a także integracja środowiska pedagogicznego realizującego projekt.
Zadaniem uczestników jest zrealizowanie kilku nieszablonowych zadań związanych z literaturą, historią, nauką o języku. Z niektórymi zmierzyli się już czwartoklasiści podczas omawiania lektury “Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy. Wprawdzie pan Kleks obiecywał swoim uczniom, że nie będzie ich uczył kaligrafii, jednak pewnego dnia zagościła ona na lekcji języka polskiego.
Uczniowie kl. IV dowiedzieli się, co to jest kaligrafia, obejrzeli kilka tekstów zapisanych kaligraficznie, poznali pierwsze zdanie, które zostało zapisane w języku polskim, a następnie przystąpili do samodzielnego zapisywania zdań w staranny, artystyczny sposób. Co ciekawe, zadanie to bardzo im się spodobało. Nie było łatwo, ale wszyscy uwierzyli, że potrafią pięknie pisać.
Podczas omawiania “Akademii pana Kleksa” nie mogło oczywiście zabraknąć lekcji kleksografii , a skoro pojawiły się kleksy, to również “zakleksowane przysłowia”.
Czwartoklasiści dowiedzieli się czym są przysłowia, podawali przykłady znanych im przysłów, a następnie przystąpili do rozszyfrowywania zakleksowanych przysłów. W pracy wykorzystywali także słowniki przysłów i powiedzeń.